כיצד לדאוג למצלמה ולציוד שלכם?

מדי פעם אני נשאל את השאלה, כיצד ואיפה לנקות את המצלמה שלי. אחזקה שוטפת של המצלמה יכולה להיות הבדל בין שנים של הנאה מן המצלמה שלכם לבין הוצאות מיותרות שניתן היה למנוע אותן מראש. לעיתים, הוצאות על ניקוי וטיפול במצלמה שלא הוחזקה בתנאים המתאימים יכולות להגיע למאות שקלים ולעיתים גם להפוך את מצלמה ללא שמישה. אם כך, כיצד שומרים על ניקיון המצלמה ורכיביה על מנת להבטיח הנאה ממנה במשך שנים רבות?

ישנם כמה רכיבים עיקריים במצלמה עליהם עלינו לתת את הדעת. חלקם קלים יותר לניקוי ואחזקה, בעוד אחרים יכולים להיות טיפה מסובכים לניקוי. בכל מקרה, במעט השקעה כספית ומעט מן הזמן שלכם תוכלו לשמור על מצלמתכם במצב מצוין לאורך השנים. בואו נראה אילו חלקים דורשים את תשומת הלב שלנו.

עדשה

יש חשיבות עליונה לניקוי העדשה שלכם. כל הצטברות של אבק, לכלוך, טביעות אצבעות או כל דבר אחר על העדשה שלכם ייראו בתמונות שלכם. לכלוך פוגע גם באיכות התמונה אך בסופו של דבר גם בעדשה עצמה. כל מה שנחוץ לנו לשם ניקוי בעדשה הינו Dust Blower בעל עוצמה קטנה מאוד, מטלית לניקוי העדשות ונוזל לניקוי העדשות. מטליות ונוזלים שמיועדים לניקוי העדשות במשקפיים אינם מתאימים לשימוש עם עדשות של מצלמות, לכן יהיה עליכם לרכוש מטליות ונוזל ניקוי המיועדים למטרה זו. ישנם שני סוגים של מטליות לניקוי העדשה, המטליות הסטנדרטיות ו- Micro Fiber . מטליות מן הסוג השני טובות יותר כיוון שאינן משאירות שיערות קטנטנות אחריהן. כמו כן, ניתן לכבס מטליות מסוג Micro Fiber ולהשתמש בהן מספר רב של פעמים. אם אתם מכבסים מטלית כזו, דאגו לכבסה ביד ולא להשתמש בחומרי ניקוי כלשהם.

על מנת לנקות את העדשה השתמשו תחילה ב- Dust Blower על מנת להסיר חלקי לכלוך גדולים, הצטברות של אבק בצדדים של העדשה וכו'. לאחר מכן, השתמשו במטלית לניקוי טביעות האצבעות ה"טריות" ולכלוכים דומים. לכלוך עמיד יותר יהיה עליכם לנקות בעזרת נוזל הניקוי. טפטפו כמה טיפות על המטלית (לא על העדשה) ונקו את העדשה. דאגו שאתם תמיד מנקים את העדשה בתנועות סיבוביות מן המרכז החוצה. אם אתם משתמשים בפילטרים יהיה עליכם לנקות אותם בצורה דומה. כמו כן, אם החלק האחורי של העדשה שלכם דורש ניקוי, בצעו את אותם השלבים על מנת לנקותו.

כאשר אינכם משתמשים בעדשות שלכם השתמשו במכסים שלהן על מנת להגן עליהן ולמנוע הצטברות של לכלוך. לשימוש במכסים מטרה נוספת והיא הגנה מפני שריטות על העדשה. הציפוי החיצוני של העדשה (ציפוי הזכוכית) עדין מאוד ונשרט בקלות רבה, לכן יש חשיבות עליונה לשימוש במכסים כאשר העדשה אינה נמצאת בשימוש. על מנת להגן על הפילטרים שלכם כאשר אילו אינם נמצאים בשימוש, אחסנו אותם בקופסאות הפלסטיק שהגיעו בתוכן.

המראה

אולי החלק העדין ביותר במצלמה שלכם. יש לנהוג במשנה זהירות כאשר מנסים לנקות את המראה של המצלמה. לכלוך על המראה לא יופיע בתמונות אך הוא יקל על ההסתכלות דרך כוונת המצלמה. מכיוון שהמראה הינה חלק מאוד עדין במצלמה שלכם ומכיוון שלכלוך על המראה לא מופיע בתמונות יש הממליצים לא לנקות חלק זה.

אם בכל זאת תחליטו לנקות את המראה, אל תגעו בה בשום מקרה! השתמשו ב- Dust Off ידני קטן מאוד וחלש מאוד על מנת להסיר את חלקי האבק עליה. על מנת לשמור על המראה נקיה, כסו את גוף המצלמה במכסה כאשר העדשה אינה מורכבת עליו.

מסך המיקוד

ניקוי מסכי המיקוד אינו הכרחי אך גם הוא עוזר לשמור על המצלמה ויעזור לנו לצפות על הנושא המצולם מבעד לכוונת המצלמה. יש לציין כי ניתן לנקות את מסכי המיקוד אך ורק במצלמות שניתן להוריד מהן את הראש ולפרק מן המקום את מסך המיקוד. אם יש למצלמתכם אפשרות כזאת נקו את מסך המיקוד בעזרת Dust Blower ולאחר מכן השתמשו במטלית. כאן תהיו חייבים להשתמש במטלית Micro Fiber מכיוון שכל חלקיק ולו הקטן ביותר על מסך המיקוד נראה היטב בכוונת המצלמה.

תא הסרט וגב המצלמה

חשוב מאוד להקפיד על ניקיון החלק הזה. הצטברות של לכלוך בתא הסרט או בגב המצלמה אינה נפוצה אך הצטברות של לכלוך באזורים הללו יכולה לגרום לתופעות לא רצויות. לכלוך הנכנס לתוך המצלמה יכול להגיע לסגר ולגרום לתפקוד לקוי של הסגר או לתקיעה מוחלטת שלו.

כאשר אתם מנקים את תא הסרט ואת גב המצלמה הקפידו לא לגעת בסגר עצמו. הסגר הינו חלק נוסף שמאוד עדין בתוך המצלמה וקלקול שלו יכול לעלות לכם המון כסף. לכן, הקפידו שאתם משתמשים אך ורק ב- Dust Off כאשר אתם מנקים את האזורים הסמוכים לסגר ולעולם אל תשאפו אוויר ישירות על הסגר.

בתוך תא הסרט ניתן לבדוק הצטברות של לכלוך בתושבת הסרט ובמגעים האלקטרונים הקוראים את רגישות הסרט באופן אוטומטי. אם יש לכלוך על המגעים ניתן להסיר אותו בעזרת מחק עדין של עפרון. כמו כן, כאשר אתם בודקים את מצלמתכם בדקו את ה- Pressure Plate בתוך גב המצלמה. זוהי אותה לוחית מתכת אשר מצמידה את הסרט ושומרת אותו ישר בזמן הצילום. לעיתים שימוש לא נאות במצמה יכול לגרום לשחרור הברגים ב- Pressure Plate ואלו יכולים לשרוט את הסרט כאשר זה נע על גבי ה- Pressure Plate . אם אתם מגלים בורג משוחרר או בליטה כלשהי בחלק הזה של המצלמה דאגו לתקן זאת. מחיר ה- Pressure Plate אינו גבוה.

החיישן הדיגיטלי

הצטברות של אבק על החיישן הדיגיטלי במצלמה שלכם תגרום להופעה של כתמים שחורים בתמונה. חיישן הינו חלק מאוד עדין והטיפול בו שונה מיצרן ליצרן. לכן עקבו בזהירות אחר הוראות היצרן בדבר ניקוי החיישן.

תא הסוללות

תופעה נפוצה היא הצטברות של חלודה בתא הסוללות. אם יש חלודה בתא, נקו אותה בעזרת מחק של עיפרון. אם אתם מגלים סימנים לדליפה מאחת הסוללות דאגו להחליפן מיד ולנקות את האזור בעזרת מטלית עדינה או מחק של עיפרון. אחרי הניקוי דאגו לנקות את כל האזור בעזרת אוויר בלחץ.

גוף המצלמה

החלק הקל ביותר לניקוי. את גוף המצלמה ניתן לנקות בעזרת נוזל לניקוי עדשות ומטלית עדינה. טפטפו כמה טיפות על המטלית ונקו את גוף המצלמה שלכם. לעולם אל תטפטפו את הנוזל ישירות על המצלמה כיוון שהוא עלול לחדור למגעים האלקטרונים של המצלמה ולגרום לקצר. אל תשתמשו בנוזל לניקוי על המגעים של המבזק על מנת לא לגרום לקצר.

נעל המבזק

זהו חלק הדורש יותר תשומת לב ככל שגיל המצלמה עולה. בעיה נפוצה כתוצאה מהזנחה של חלק זה היא שהמבזק לא יורה כאשר צריכים אותו או יורה לעיתים רחוקות. הגורם לבעיה היא הצטברות של חלודה במגעים. נקו את החלודה בעזרת מחק של עיפרון או בעזרת נייר זכוכית הכי עדין שניתן למצוא. כמובן שאת הצעדים הללו יש לבצע רק אחרי שמגלים כמות נכבדת של חלודה על נעל המבזק. לפני שמנסים להשתמש בטכניקות הפחות עדינות, אפשר לרכוש נוזל מיוחד לניקוי המגעים בתוך נעל המבזק ובעזרתו ומטלית נקיה להסיר את החלודה. לצערי נוזל זה אינו נפוץ בארץ.

המבזק

את המבזק קל לנקות. את תא הסוללות שלו נקו באותה הדרך כמו את תא הסוללות של המצלמה. את גוף המבזק ניתן לנקות באותה הדרך כמו את גוף המצלמה. כאשר אתם מטפלים במבזק, דאגו שהחלק התחתון שלו, היכן שנמצאים המגעים האלקטרונים נקי.

השיטות שהבאנו כאן בפניכם יעזרו לכם לשמור על מצלמתכם עם מינימום הוצאות. בצעו את הצעדים הללו בצורה עקבית ואתם ומצלמתכם תרגישו בהבדל, אך יותר מכל הכיס שלכם ירגיש בהבדל לאורך הזמן סיום

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here