כיצד להפוך לצלם טוב יותר?

האם פעם ראיתם תמונה במגזין כלשהו ואמרתם לעצמכם "הלוואי וגם אני הייתי יכול לצלם ככה?" האם אי פעם תהיתם איך עשו תמונה מסוימת, ואיך אתם הייתם יכולים לצלם את אותה התמונה? אז איך באמת משפרים את הכישורים והופכים להיות צלמים ברמה גבוהה?

יהיה זה שקר לומר שכל אחד יכול להגיע לרמה גבוהה. הדבר החשוב ביותר הוא כשרון. ללא כשרון, כל הידע וכל הניסיון הם למעשה חסרי תועלת, אך אם יש לכם "עין" לצילום, אפילו קצת, יש כמה וכמה דברים שאפשר לעשות על מנת לשפר את רמת הצילום שלכם.

צלמו הרבה

החלק החשוב ביותר בתוכנית שלכם להפוך לצלמים טובים יותר. זה נשמע פשוט אך נכון. ככל שתצלמו יותר, כך תהפכו לצלמים טובים יותר. כמו בחיים כך גם בצילום, ככל שיש לכם יותר ניסיון, ככל שעשיתם את זה יותר פעמים, אתם הופכים להיות טובים בזה.

ניסיון (אותו תרכשו רק אם תצלמו) עוזר לכם עם כל האספקטים הטכניים של הצילום ומאפשר לכם להתרכז בפן היצירתי. ניסיון עוזר לכם לבנות קומפוזיציות טובות יותר, מהר יותר, עוזר לכם בייצוב המצלמה אם אתם לא משתמשים בחצובה ועוד.

ככל שתצלמו יותר מספר התמונות שתרצו לשמור בסוף היום יגדל. שמתי לב, שכשאני מצלם נושא מסוים על פני מספר ימים, בד"כ הסרטים האחרונים הם אלה עם מספר התמונות הטובות הגדול ביותר. כשאתם מצלמים הרבה, אתם בעצם מתמקצעים בדברים שעושים בשבילכם את התמונה ושאיתם אתם מרגישים בנוח, בידיעה שתמיד תוכלו ליצור את אותו אפקט מיוחד שלכם או שתמיד תוכלו לשחזר אפקט אחר שאתם אוהבים. וזאת למה? מפני שכבר עשיתם את זה עשרות/מאות/אלפי פעמים ואתם יודעים שאתם יכולים לעשות זאת שוב. תהליך כזה אוטומטית מספק לכם יותר תמונות שתרצו לשמור וגם מקנה לכם בטחון עצמי בצילום – דבר שאין לפסוח עליו במיוחד אם אתם צלמים מקצועיים או עובדים בשביל מישהו.

אם תתבוננו היטב בתמונותיהם של חלק מהצלמים המפורסמים, תיווכחו לדעת שבחלק גדול מן התמונות שלהם יש מרכיב אחד דומיננטי. לא בכל התמונות מרכיב זה מופיע אך בחלק כן וזה בדיוק מה שהופך כל כך הרבה צלמים מקצועיים ואת עבודתם לייחודית ושונה משל אחרים. אותו דבר יכול לקרות אצלכם אם תצלמו הרבה. בעודכם מצלמים יתפתח אצלכם סגנון צילום אותו אתם אוהבים ומרגישים איתו הכי נוח ואתם תיווכחו לדעת שבמבט לאחור לרוב התמונות שלכם יש בדיוק את אותו מכנה משוף כמו אצל הצלמים המקצועיים, ומי יודע, אולי דווקא הסגנון שלכם זה הדבר החם הבא בעולם הצילום?

בעודי כותב את זה אני כבר יכול לשמוע כמה אנשים שיגידו כי סרטי הצילום יקרים וכי לא כל אחד יכול להרשות לעצמו לצלם ללא הרף. אני אומר כי הם צודקים לחלוטין, אך יש לקחת בחשבון כי לא תמיד חייבים להשתמש בסרטים מקצועיים שיקרים מאוד. אפשר לקנות חבילה של 10 סרטי צילום של חובבים במחיר סביר בהחלט ולהשתמש בהם. נכון, הצבע אותו תקבלו בתצלומים אולי לא יהיה זהה לסרטי שקופיות יקרים אבל בהחלט תוכלו לקבל כמה הדפסות טובות מאוד ולראות אלו מהסרטים דורשים סריקה איכותית והדפסה דיגיטלית או הדפסה ידנית איכותית.

פתרון אפשרי נוסף הוא להשתמש בסרטי צילום ולשלם רק על הפיתוח ולסרוק אותם אח"כ לתוך המחשב האישי שלכם. בדרך זו, תחסכו בהוצאות ההדפסה ותוכלו להדפיס אך ורק את התמונות הטובות. נכון קניית סורק סרטים היא הוצאה יקרה יחסית אך עם הזמן הכסף שתחסכו בהוצאות ההדפסה "ישלם" עבור הסורק.

אפשרות אחרת היא כמובן לרכוש מצלמה דיגיטלית. אמנם מצלמות ה-SLR עדיין יקרות יחסית אך מחיר הקניה ישתלם בטווח הרחוק מה גם שכמעט ולא תהיו מוגבלים בכמות הצילומים שתוכלו לעשות.

במידה ואתם בכל זאת לא יכולים להרשות לעצמכם לצלם הרבה, הפתרון היחיד הוא לצלם כשאפשר. נכון, יש בגישה זו משום פשרה אך אם אין ברירה אחרת, משהו זה תמיד טוב יותר מכלום. קחו את הזמן שלכם וצלמו הרבה והניסיון יבוא (במידה ואתם מצלמים פעם בחודש, ייקח לכם יותר זמן להגיע לרמה מסוימת) כל עוד תצלמו, אפילו בקצב נמוך.

הסתכלו על העבודות של אחרים

בחנו את התצלומים של אנשים אחרים. עשו זאת לעיתים תכופות. למען האמת, עשו זאת בכל הזדמנות אפשרית. אינכם חייבים לאהוב את כל התמונות שאתם רואים. רק מפני שצלם זה או אחר נחשבים לצלמים "גדולים" לא אומר כי אתם חייבים לאהוב את עבודתם. התבוננות בתצלומים ותבינו לאילו מרכיבים של התמונה אתם נמשכים.

נסו לשלב מרכיבים מסוימים בתמונותיכם. בניגוד למה שאולי כמה מכם חושבים אין זו גניבה. הרבה מאוד צלמים מנסים לשלב בעבודתם מרכיבים מסוימים שמצאו חן בעיניהם והרבה צלמים ואומנים בנו לעצמם מוניטין מעבודות של קודמיהם. סייג קטן: לקחת תמונה של מישהו ולהעתיק אותה אחד לאחד זו גניבה; לראות מרכיב מסוים בתמונה שמוצא חן בעינכם (לדוגמא ניצול של חלל ריק בתוך התמונה על מנת לרמוז על אווירה מסוימת) ולהשתמש בו זה דבר רצוי!

עקרונית מה שאתם עושים ע"י התבוננות במספר רב של תמונות זה יצירת בסיס נתונים של קומפוזיציות מעניינות ומרתקות, כך שכשהזדמנות תקרה בדרככם אתם תהיו מוכנים עם קומפוזיציה מוצלחת ואחת שאתם אוהבים!

הכירו את הציוד שלכם

חשוב מאוד להכיר את כל הפונקציות והאפשרויות של הציוד שלכם על מנת להפיק ממנו את המירב. ידיעת המגבלות של הציוד או כל האפשרויות שיש לציוד להציע, ישאירו אתכם עם יותר תמונות מוצלחות. (שמתם לב שאני חוזר על עצמי?) קחו לדוגמא את מצלמת Canon EOS-1v. מצלמה זו מאפשרת לכם להפריד בין הכפתור השולט על המיקוד לבין הכפתור האחראי על החשיפה וממקמת אותם על שני כפתורים נפרדים, כך שהמיקוד נשלט ע"י כפתור נעילת החשיפה שבגב המצלמה ואילו החשיפה נעשית כמו תמיד ע"י כתפור המחשף. למה זה טוב? למה אני מספר לכם את זה?

אם אי פעם צילמתם טבע (ואני מתכוון לחיות) או אירוע ספורטיבי כלשהו, זה בודאי קרה לכם לפחות פעם אחת. אתם עוקבים בעזרת הכוונת שלכם אחרי השחקן או החיה. אתם מחכים לרגע הנכון. בדיוק כשציפתם לזה, כל האלמנטים בתוך התמונה משתלבים בדיוק מופתי – תמונה מושלמת! ואז זה קורה! אתם לוחצים על המחשף ומערכת המיקוד האוטומטי שלכם מחליטה להחליף את נקודת המיקוד ולמקד על השחקן שליד או על הדשא שממול לחיה או על העננים שברקע – התמונה נהרסה.

ע"י שימוש בהפרדה בין המיקוד למחשף זה לא קרה לי אף פעם. בעזרת כפתור אחד אני ממקד ובעזרת הכפתור השני, ללא כל שיהוי אני מצלם את התמונה ברגע הנכון. בלי הפתעות, בלי שינויים במיקוד ובלי תמונות לא מוצלחות. בדיוק כמו שדמיינתי את התמונה בראש.

רואים למה אני מתכוון? אילו לא הייתי טורח וקורא את המדריך למשתמש לא הייתי יודע על פונקציה זו שעושה את ההפרדה ועד היום הייתי מתוסכל. מעבר לזה, הכרת הציוד הופכת את הצילום להרבה יותר מעניין כי יוצא לכם להתנסות בדברים שלפני כן אולי אפילו לא ידעתם שקיימים. פרט נוסף וחשוב מאוד הוא שהכרת הציוד מאפשרת לכם להתרכז יותר בפן היצירתי של הצילום ואני לא צריך להזכיר לכם כמה זה מתסכל כששוכחים איך מעבירים את מבזק לסנכרון אחורי לדוגמא.

קראו הרבה

לדעת הרבה זה תמיד טוב ולדעת הרבה על צילום משפר את היכולת שלכם. ייתכן שתלמדו טכניקות חדשות שצלמים אחרים משתמשים בהם, ייתכן שתלמדו משהו חדש על הציוד שלכם וייתכן שתלמדו סתם עוד משהו חדש.

קראו כל מה שנמצא בהישג ידכם. קראו ספרים, מגזינים, אתרי אינטרנט, הבינו למה צלמים מסוימים משיגים את התמונות שהם משיגים וכיצד הם עושים זאת. הכירו את הרקע של אותם צלמים. ייתכן שתמצאו הרבה קווי דמיון ביניכם. מגזינים המספקים מידע טכני על הצילומים הם מקור נפלא ללימוד טכניקות מסוימות. בדרך זו ייתכן שתבינו בצורה עוד יותר טובה כיצד תמונה מסוימת צולמה.

כאמור, לקרוא הרבה זה טוב אך צריך גם להיזהר עם זה. אל תמצאו את עצמכם קוראים יותר ממה שאתם מצלמים. זה לא טוב! צילום צריך להיות תמיד בראש סדר העדיפויות שלכם. אחרי הכל לא משנה כמה "תיאוריה" תדעו, בלי ניסיון מעשי זה לא ממש ישפר את הצילום שלכם.

היו סבלניים

הבעיה הגדולה ביותר בתהליך השיפור יכולה להיות כמות התמונות המוגזמת שתצלמו. עצרו לרגע ותחשבו מה ברצונכם לצלם. אל תצלמו תמונה רק מפני שהיא נמצאת מול עיניכם. חכו לתאורה טובה יותר או מצאו קומפוזיציה מעניינת יותר. אם אתם עוסקים בצילום גיאוגרפי, אל תצלמו את ה"סמל" שכולם מצלמים רק מפני שכולם עושים זאת. היו מתוחכמים. טיילו קצת. התבוננו בנושא שלכם. יכול להיות שתמצאו שם משהו שכל האחרים מפספסים רק מפני שהם עסוקים ב"דבר הגדול".

במקום ללחוץ על המחשף ברגע שאתם רואים תמונה, חכו קצת ותחשבו לפני שאתם מצלמים. אולי יש מקום טוב יותר שממנו אפשר לצלם את התמונה הזאת? אם כן תלכו לשם ואל תחסכו מעצמכם. אולי התאורה תשתפר ותהיה לכם תמונה הרבה יותר טובה? אולי מהירות סגר אחרת או צמצם אחר ישפרו את התמונה? תחזרו לאותו מקום בשקיעה או בזריחה וצלמו אז את הנושא. אם תפעלו כך אתם תהיו מרוצים מהתוצאות שלכם.

חזרו למקומות מוכרים

כמו שהמקומות משתנים עם הזמן כך גם התפישה שלנו לגבי מקומות מסוימים משתנה. במידה ויש מקום מסוים אותו אתם אוהבים לצלם, חזרו אליו בעונות שונות של השנה. אתם תיווכחו לדעת שתקבלו תמונות שונות לגמרי. מעבר לכך, צילום של נושא מסוים בעונות שונות של השנה יכול לשנות את החשיבה שלכם לגביו וזה יכול לקדם את הצילום שלכם או לפחות לגרום לכם להתחיל את הצילום מנקודת מבט שונה.

הירשמו לקורס צילום

הרבה מאוד אנשים מגיעים לרמת צילום מסוימת ולא מתקדמים הלאה. הם מתחילים לדרוך במקום. קורס צילום הוא בדיוק התשובה לכך. בקורסים אתם לומדים עם אנשים אחרים. אתם משתפים אחד את השני בידע שלכם ובנסיון שלכם ודנים על נושאי צילום. ייתכן מאוד שקורס יעזור לכם ללמוד כמה טכניקות חדשות או ייתן לכם כמה רעיונות חדשים, אפילו מחבריכם לכיתה.

המדריכים יהיו לכם לעזר גדול (במידה והם יודעים מה הם עושים). במשך הזמן ראיתי כמה "קורסי צילום" שכל מטרתם הייתה לקחת כסף מלקוחותיהם ורמת הידע של המדריכים הייתה נמוכה מאוד, לכן היו זהירים בבואכם לבחור קורס. שאלו אנשים אחרים מה הם שמעו על הקורס אותו אתם עומדים לקחת ומה דעתם על הקורס.

אך מעבר לכל, קורסי צילום הם הדרך הטובה ביותר לגרום לכם "לפתוח את הראש" ולחשוב בצורה אחרת על צילום ועל נושאים שונים. למה? משום שבקורס לומדים על מגוון גדול של צלמים וחושבים על הצילום מנקודת מבטם. יתרה מזה, כשיגיע הרגע שבו כולם מגישים את עבודותיהם למדריך, אתם תהיו אלה שתרצו לקבל את כל המחמאות, ולכן אפילו אם אתם לא מודעים לכך, אתם תעבדו קשה יותר לצלם תמונה טובה יותר. אנשים מטבעם מאוד תחרותיים והתחרותיות תדחוף אתכם קדימה.

בקרו את העבודות שלכם

הסתכלו על העבודה שלכם בעין ביקורתית. הציבו רף מסוים עבור הצילומים שלכם ובחנו את תצלומיכם. האם הם עומדים ברף הזה? אלו שכן הניחו אתם בצד בערמת ה"תמונות המוצלחות" שלכם ואלו שלא הניחו אתם בערמת ה"איך אני יכול לשפר את זה?". הדבר הקל ביותר הוא להאשים גורמים שונים לכך שהצילום לא יצא כמו שציפיתם. בדקו כיצד אתם יכולים לשפר את הצילום גם אם התנאים שעמדו לרשותכם אינם אידיאליים.

היו זהירים לא לבקר את עצמכם יתר על המידה מכיוון שאם תהיו ביקורתיים מדי כלפיכם, הדבר עלול לגרום לכך שתפסיקו לצלם. יש הבדל ענק בין "איך הרסתי את התמונה הזאת?" לבין "כיצד אני יכול לשפר את זה?".

שמרו על ראש פתוח

הקשיבו לביקורת של אחרים. נכון, אולי התמונות שלכם הן לא הטובות ביותר שיש, אבל אתם אוהבים את הצילומים שלכם. כל אחד אוהב את הצילומים של עצמו. אל תיתנו לגאווה למנוע מכם להקשיב לביקורת של אחרים. לפעמים אפשר להיתפס יותר מדי לפן הטכני של הצילום ורק בסוף לגלות כי יש לכם תמונה חדה כתער שלא מעניינית. האזינו לביקורת מאנשים שאתם מכבדים.

כמו תמיד יש גם סייג. אין כזה דבר כמו "תמונה נכונה" או "לא נכונה". בצילום יש מספר מצומצם של כללים בסיסים וגם הם נועדו על מנת שנפר אותם. יש אנשים שעדיין לא הפנימו זאת והם האנשים שאתם יכולים להתעלם בעדינות מהביקורת שלהם. אותם אנשים לעולם לא יוכלו ליהנות מתמונה שלא צולמה בהתאם לכללים המופיעים בספר כלשהו. הביקורת הטובה ביותר היא ביקורת שגורמת לכם לחשוב מה היה קורה אילו הייתם נוקטים גישה אחרת.

צלמו את מה שאתם אוהבים לצלם

אם צילומי אופנה זה מה שאתם אוהבים – צלמו אופנה. אם אתם אוהבים צילומי פורטרטים – צלמו פורטרטים. קחו את הזמן שלכם וצלמו את התמונות שאתם אוהבים. אם אתם אוהבים את מה שאתם עושים אתם תשתפרו מהר יותר. הבינו למה אתם נמשכים לנושא מסוים או לסוג צילום מסוים. אל תנסו לחקות עבודה של אחרים אבל כן תשאבו מהם רעיונות.

למרות האמור לעיל, היזהרו כשאתם מצלמים רק את מה שאתם אוהבים. צילום נושא אחד יחיד יכול מאוד להגביל אתכם כצלמים לכן יש צורך למצוא את האיזון העדין בין מה שאתם אוהבים לצלם לבין שיפור שאר יכולות הצילום שלכם. ע"י כך שתצלמו גם נושאים שאינם קרובים ללבכם, אתם תחשבו יותר על הצילום כמדיום ואולי יפתחו בפניכם נושאים נוספים שלא חשבתם לצלם לפני כן.

תנו לעצמכם משימה

צלמים רבים נותנים לעצמם משימות צילום שונות על מנת לשבור את השגרה ולהישאר "בכושר". משימות אלו יכולות להיות משימות קצרות טווח והן יכולות להימשך על פני מספר רב של שנים. אין זה חשוב אם תבחרו לתת לעצמכם משימה קצרה או ארוכה כל עוד תעמדו בה. משימה מעין זו יכולה לתרום רבות לשיפור יכולת הצילום שלכם ובעיקר לניסיון והביטחון העצמי שלכם. אתם אוהבים צילומי עיתונות? מצאו לעצמכם נושא מעניין וצלמו אותו. אתם לא חייבים להרחיק לכת בשביל זה. יש המון הזדמנויות צילום בקרבתכם.

הדפיסו את תמונותיכם לבד

אין זה משנה אם אתם מצלמים צבע או שחור-לבן. הדפסת התמונות במו ידיכם מבטיחה כי אתם מקבלים את התוצאה שאתם רציתם. הדור החדש של הסורקים והמדפסות השולחניות יאפשרו לכם בקלות יחסית להדפיס את תצלומיכם, במיוחד אם אתם מצלמים צבע.

צלמו גם כאשר אין בידכם מצלמה

בנו קומפוזיציות בראש ובחנו נושאים שונים. אתם תראו שעם הזמן אתם מזהים תמונה טובה מהר יותר. גם הראיה שלכם את העולם תשתנה. פתאום תתחילו לראות את העולם כאוסף תמונות מוצלחות ופחות מוצלחות.

אך מעבר לכל, כאמור, תתאמנו, תתאמנו ותתאמנו הרבה. צלמו כמה שיותר. אני יודע שהזכרתי זאת בעבר, אך איך אתם חושבים שאותם צלמים שאתם כל כך מעריכים משיגים את תמונותיהם כל פעם? מעבר לכשרון שלהם, יש להם ניסיון והרבה ידע שהם רכשו עם הזמן סיום

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here