שימו לב, מאמר זה נכתב לפני כמה שנים בתקופה בה הצילום הדיגיטלי עדיין לא היה נפוץ ולכן ייתכן שחלק מהדברים המופיעים במאמר זה יהיו לא עדכניים. יחד עם זאת, רוב המידע המוצג כאן, עדיין רלוונטי גם לצלמים אשר עושים את צעדיהם הראשונים בעולם הצילום הדיגיטלי.
אז החלטתם לצלול לתוך העולם המרתק של צילום. מזל טוב! אולם, נשאלת השאלה – איפה מתחילים? אם אתם חסרי ניסיון, סוגיה זו יכולה להיות מבלבלת.
בראש ובראשונה, עליכם להחליט אילו תמונות ברצונכם לצלם. כקו מנחה, מצלמת רפלקס 35 מ"מ הינה המקום הטוב ביותר להתחיל בו. ביכולתן של מצלמות אילו ליצור תמונות באיכות גבוהה מאוד אלא אם כן רצונכם בהגדלות "ענקיות", ומבחר העצום של העדשות והאביזרים השונים עבור סוג זה של מצלמות מאפשר לכם לצלם כמעט כל נושא.
אני ממליץ בחום לקנות בהתחלה סוג זה של מצלמה ורק לאחר מכן, אחרי שצברתם ניסיון רב, לקנות מצלמת פורמט בינוני (6×4.5 או 6×6) אם אתם חפצים בכך. הרבה מאוד צלמים אף פעם לא עושים את המעבר ממצלמת רפלקס 35 מ"מ לפורמט בינוני, משום שמצלמת 35 מאפשר להם לצלם את כל הנושאים שברצונם לצלם באיכות גבוהה מאוד והם לא צריכים לספק נגטיבים גדולים עבור הלקוחות שלהם.
בלי קשר למצלמה אותה תקנו, הדבר החשוב ביותר הוא שליטה ידנית על כל הפונקציות של המצלמה. פעולות ופונקציות אוטומטיות זה דבר נחמד, אך לא כשאתם לומדים צילום. שימוש במיקוד אוטומטי ובאפשרויות החשיפה האוטומטיות ימנעו מכם להבין את יסודות הצילום, אשר על כל צלם לדעת על בוריים אם ברצונו לצלם תמונות טובות בצורה מתמדת.
לאחר שרכשתם את גוף המצלמה, עליכם לעבור רכישת עדשות. תמיד תשאפו לקנות את העדשות הטובות ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם גם אם הן עולות יותר כסף וגם אם הן כבדות יותר. אל תבינו אותי לא נכון, עדשות יקרות יותר, אינן בהכרח עדשות טובות יותר, אולם ברוב המקרים העדשות האיכותיות עולות הרבה כסף. לאחר שתרכשו עדשות שכאלה ותפתחו את סרט הצילום, במהרה תשכחו מהמשקל העודף שסחבתם בזמן הצילום ומהכסף ממנו הייתם צריכים להיפרד עבור העדשות.
מצלמת רפלקס מכנית פשוטה יחסית הינה המקום הטוב ביותר להתחיל בו. היא מאפשרת לכם לשלוט על כל הפונקציות בצורה ידנית ונותנת לכם שליטה מלאה על התוצה הסופית.
אם יש בכך צורך, תקנו גוף מצלמה זול יותר ותחסכו את הכסף בשביל העדשות. אילו סוגים של עדשות לקנות? ובכן, זה תלוי שוב, במה שאתם רוצים לצלם. צילום טבע פראי יכריח אתכם לקנות עדשות ארוכות מוקד, שלא כמו צילום אנשים או צילום גיאוגרפי שבהם שתי עדשות, אחת 50 מ"מ ואחת 100 מ"מ יכולות לעשות את העבודה.
אפשר ואף רצוי להשתמש בסוגים שונים של עדשות בשביל סוגים שונים של צילום, אולם כאמור, תמיד תשאפו לקנות את העדשות הטובות ביותר. אל תבינו אותי לא נכון, יש מספר רב של עדשות שמיועדות עבור הצלם החובב שמספקות איכות תמונה גבוהה, אפילו בהגדלות של 30×40 ס"מ, אולם לעדשות המקצועיות יש כמה יתרונות אותם אני אמנה מאוחר יותר.
עכשיו, איזו מצלמה ואילו עדשות לקנות? הדבר תלוי בתקציב שלכם, העדפות שלכם ובמה שברצונכם לצלם. זה נחמד להיות בעלים של אחת מהמצלמות המקצועיות כמו לדוגמא Canon EOS-1v או Nikon F5, אולם אלה לא נחוצות בשביל לצלם תמונות טובות ובטח שלא ערובה לכך. הדבר החשוב ביותר הוא היצירתיות שלכם, הדמיון והבנה יסודית של עקרונות הצילום.
אנשים טוענים שתמונות טובות עמודות במבחן הזמן ואני מאמין בכך. מה שאתם צריכים זה ידע אותו תרכשו עם הזמן ו"עין" טובה לצילום. בהצלחה! בהתחלה רצוי לקנות מצלמת 35 מ"מ עם אפשרות לשליטה ידנית על כל פעולות המצלמה. לפני הקניה תוודאו שלמצלמה שאתם קונים יש אפשרות של שליטה ידנית על כל הפעולות. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם כדאי לקנות מצלמה שמיועדת לפחות עבור צלמים מתקדמים, אולם בלי קשר למצלמה אותה תקנו, יש צורך לזכור שני דברים:
- הרבה יותר קל ופשוט ללמוד את יסודות הצילום על מצלמה מכנית פשוטה יחסית.
- בעודכם לומדים את יסודות הצילום, הימנעו ככל האפשר משימוש במידוק אוטומטי, חשיפה אוטומטית ושאר האפשרויות האוטומטיות
עכשיו, אילו עדשות לקנות? בחירה טובה בהתחלה תהיה עדשת 50 מ"מ בעלת צמצם מקסימלי של 1.4 או 1.8. זוהי העדשה הבסיסית בשביל פורמט 35 מ"מ וע"י השימוש בה, תבינו את היסודות בצורה הטובה ביותר. אני ממליץ לא לקנות בהתחלה עדשות זום, משום שהתכונות שלהם יכולות לבלבל את מי שרק מתחיל את דרכו בעולם הצילום ולגרום לו להגיע לכמה תפישות מוטעות בקשר לעומק שדה, מרחק מיקוד מינימלי ועוד.
עדשת זום, 28-70 מ"מ או 28-80 מ"מ פירושה יותר גמישות בצילום, אך אם תחליטו לרכוש עדשה כזאת, תשקיעו מאמץ נוסף ותרכשו גם עדשת 50 מ"מ. עבור צילומי פורטרטים, יהא זה נחמד אם תוכלו לרכוש עדשה באזור ה-100 מ"מ (לא עדשת זום). אם ברצונכם לצלם את הנושאים שלכם ממרחק גדול יותר או אם ברצונכם לקבל תקריבים משמעותיים של הנושא שלכם תצטרכו לרכוש עדשה באזור ה-200 מ"מ. בשביל אירועי ספורט, לרוב תצטרכו עדשה בסביבות ה-300 מ"מ בעלת צמצם מקסימלי גדול. מקום טוב להתחיל בו זה עדשת 300 מ"מ בעלת צמצם 2.8.
האם על העדשה להיות עדשה מקצועית או עדשה עבור צלמים חובבים? תחשבו על כמה דברים. עדשות בעלות צמצם מקסימלי גדול (עדשות מקצועיות) הן הרבה יותר גדולות, כבדות והכי חשוב יקרות מעדשות המיועדות עבור צלמים חובבים, אך הן מייצרות איכות תמונה טובה יותר ומאפשרות לכם לצלם בתנאי תאורה חלשים או בתנאי תאורה רגילים בשילוב עם מהירות סגר גבוהה בזכות הצמצם הגדול שלהן. כמו כן, ע"י שימוש בעדשות אלה תוכלו להשיג עומק שדה קטן במיוחד, אשר יעזור לנושא שלכם לבלוט על פני הרקע המטושטש. האם הדבר החשוב ביותר עבורכם הוא לא לסחוב המון ציוד? האם אתם מתכוונים להפוך את התחביב שלכם למקצוע?
שתי עדשות יכולות לספק את רוב הצלמים
שתי עדשות, במקרה זה 28-70 מ"מ ו-70-200 מ"מ, הן שילוב מנצח ועבור חלק מהצלמים, כל מה שיזדקקו לו.
אלה רק מעט מן השאלות עליכם יהיה לתת את הדעת לפני הרכישה. על מנת להקל עליכם, ריכזתי בטבלה שלהן את סוגי העדשות העיקריות עבור נושאים שונים של צילום. חשוב להדגיש כי מדובר בקו מנחה גס מאוד וכי ייתכן והצורך שלכם בעדשות יהיה שונה מזה המופיע בטבלה בהתאם להעדפות האישיות שלכם.
מצלמה
|
עדשה/ות
|
הכי מתאים ל:
|
מצלמת רפלקס 35 מ"מ
|
50 מ"מ
|
צילומים פשוטים, צילומים בעלי פרספקטיבה טבעית, לימוד צילום
|
מצלמת רפלקס 35 מ"מ
|
28-70 מ"מ
|
צילומים הדורשים שימוש בעדשה רחבת זווית עד טלפוטו קצר. עדשה טובה ליומיום.
|
מצלמת רפלקס 35 מ"מ
|
28-70 מ"מ, 70-200 מ"מ
|
עבור צלמים מסוימים כל מה שהם יצטרכו אי פעם. שילוב מצוין של עדשות. טוב לצילומי טבע, צילום גיאוגרפי, צילום אנשים ונוף אורבני ובכלל צילום של רוב הנושאים.
|
מצלמת רפלקס 35 מ"מ
|
50 מ"מ, 105 מ"מ
|
צילומים פשוטים וצילומי פורטרטים.
|
מצלמת רפלקס 35 מ"מ
|
300 מ"מ והאלה
|
ספורט, טבע פראי, תקריבים, צילומי נוף דרמטים.
|
עכשיו, אחרי שרכשתם גוף של מצלמה ועדשות לפי ההעדפה שלכם, זה הזמן לקנות גוף מצלמה נוסף. כן, אני רציני. שני גופים יאפשרו לכם גמישות רבה בעת הצילומים. תוכלו לצלם נושאים שונים בו-זמנית או לצלם בסרטי צבע וסרטי שחור-לבן בעת ובעונה אחת. מעבר לכך, הסיכויים שתפספסו תמונה חשובה מפני שלא היה לכם את הסרט המתאים במצלמה או מפני שהייתם עסוקים בלהחליף את העדשה או מפני שהחלפתם סרט צילום קטנים משמעותית. עם שני גופים ושתי עדשות, לדוגמא 28-70 מ"מ ו-70-200 מ"מ תהיו מוכנים כמעט לכל מצב. תשתדלו, לרכוש גוף שני בגלל היתרונות אותם מניתי זה עתה.
גם אם תתחילו עם גוף אחד, תמיד תוכלו מאוחר יותר, לרכוש את הגוף השני. זה נכון שחלק גדול מהצלמים החובבים יכולים להסתדר עם גוף אחד, אבל אם ברצונכם להעלות את היכולת שלכם להגיב למצבים במהירות ולהסתגל לתנאי צילום שונים, אני ממליץ על קניית גוף שני.
בין אם רכשתם גוף שני ובין אם לא, תהיו חייבים לקנות מבזק איכותי למצלמה שלכם. המבזק מאפשר לכם לצלם במצבי תאורה חלשים או למלא את הצללים הנוצרים בעיקר בפנים של הנושא שלכם בעת צילום מול השמש. בנוסף, המבזק מאפשר לכם להוסיף לתמונות שלכם מימד נוסף של דרמטיות ע"י שימוש מושכל בו, או להאיר את הנושא שלכם בצורה מיוחדת. מומלץ לקנות מבזק איכותי, בעל תכונות רבות, המאפשר לכם להאיר את הנושא שלכם בצורה המתאימה לכם. שוב, ללא קשר בסוג המבזק אותו תרכשו, ממולץ לשלוט על כל התהליכים בצורה ידנית, לפחות בהתחלה. האפשרות למדידת חשיפה ע"י המבזק דרך העדשה (TTL) היא רצויה ביותר אם ביכולתכם לרכוש מבזק בעל תכונה זו
מבזק טוב הינו חלק חשוב מאוד מהכלים של הצלם
מבזק טוב הינו מרכיב חשוב מאוד בצילום. יש מגוון רחב מאוד של מבזקים בשוק ואיכותם נעה מאוד. חשוב מאוד לדעת להתאים את המבזק למצלמה ולצרכי הצילום שלכם.
מלבד גוף המצלמה, העדשות והמבזק, ישנם עוד אביזרים עליכם יהיה לקנות. חלקם חשובים יותר, חלקם פחות, אך בנקודה מסוימת תרצו לרכוש את כולם. אני מדבר על פילטרים, מהפכים (Teleconverters), חצובה וטבעות הארכה (Extension Rings). כל אלו, הם אביזרים שימושיים וחלק מהם הם בגדר חובה.
בואו נתחיל עם החצובה. קחו את המצלמה שלכם מחוץ לתיק (אם עדיין אין לכם, תשאילו מחבר), מצאו נושא מענין בעל מספר רב של פרטים, לדוגמא עץ, רצוי ללא עלים וצלמו ארבע תמונות. אחת עם מהירות סגר איטית יחסית, בסביבות ה-1/30 או 1/60, אחת עם מהירות סגר מהירה יחסית, בסביבות ה-1/125 או 1/250 או אפילו 1/500, ואח"כ צלמו את אותן התמונות ע"י שימוש בחצובה. על מנת להפוך את התרגיל הקטן הזה למעניין יותר, צלמו שתי תמונות נוספות אולם הפעם השתמשו בחצובה חזקה יותר או לחלופין חלשה יותר מהחצובה שהשתמשתם בה קודם. כעת גשו לחנות, פתחו את הסרטים (עדיף להשתמש בסרטי שקופיות) והשוו ביניהם תחת זכוכיות מגדלת בעלת עוצמה רבה. ברגע שתעשו זאת, לעולם לא יהיה לכם יותר ספק האם כדאי להשתמש בחצובה בכל הזדמנות אפשרית.
חצובה הינה אביזר הכרחי וצלם שמכבד את עצמו לא מסתובב בלעדיה. החצובה מאפשרת לכם להשתמש במהירויות סגר נמוכות, ובכך לצלם בשעות הבוקר המוקדמות או בעת השקיעה כאשר האור מקבל את הגוון האדמדם היפיפה, מבלי להתפשר באיכות התמונה. יתרה מכך, בהרבה מקרים לא ניתן לצלם ללא החצובה, במיוחד בזמן שמשתמשים בעדשות ארוכות מוקד. צלמו כמה פעמים עם חצובה ואתם לא תרצו להיפרד ממנה, אלא כשהאפשריות היחידה היא לנוע ללא חצובה וכל ניסיונותיכם להשתמש בחצובה עלו בתוהו. גם אז נסו לאלתר משהו לפני הצילום.
תמיד, כמו במקרה של העדשות, כדאי לקנות את הטוב ביותר. יש הבדל גדול בין סוגים שונים של חצובות, והחוזק שלהם יכול לנוע ממצוין לבלתי שמיש. כמה חברות בשוק מציעות חצובות מצוינות, אולם אלא בד"כ יקרות.
עוד אביזר חשוב הינם המסננים (הפילטרים). המסננים מאפשרים לכם לקבל תוצאות מיוחדות ובכך הופכים את תמונות שלכם למעניינות יותר. על אף שלא תמיד יש צורך במסננים, לעיתים השימוש בהם נחוץ. יש מספר רב של מסננים שונים, וכל אחד מהם נותן תוצאה שונה. לפני הרכישה יהיה עליכם להחליט אילו מסננים נחוצים לסוג הצילום שלכם. כמו ברוב המקרים, תמיד יש לשאוף לרכוש את המסננים הטובים ביותר, שכן שימוש במסננים מאיכות ירודה יפגעו באיכות התמונה שלכם.
עד עכשיו, דנו בכמה מרכיבים עיקריים. גוף של מצלמה, עדשות, חצובה ומסננים. עקרונית, מודבר באוסף פריטים ואביזרים שיאפשרו לכם לצלם הרבה מאוד נושאים ויענו על הרבה מן הצרכים שלכם, אולם כדאי גם לשקול אפשרות לרכישת מהפכים וטבעות הארכה.
מהפכים, מאפשרים לכם להכפיל את אורך המוקד של העדשה שלכם פי 1.4 או פי 2. פירוש הדבר הוא, שאם יש לכם עדשת 300 מ"מ ואתם משתמשים במהפך עם מקדם 2 העדשה שלכם הופכת לעדשת 600 מ"מ! אולם, למהפכים בעיה עיקרית אחת. על אף שהם מאפשרים לכם להאריך את אורך המוקד שלכם פי 1.4 או פי 2 הם גם מקטינים את הצמצם המקסימלי של העדשה בצמצם אחד או שניים בהתאמה. לדוגמא, עדשת 300 מ"מ עם צמצם 2.8 עם מהפך בעל מקדם 2 הופכת לעדשת 600 מ"מ בעלת צמצם מקסימלי 5.6! כמו כן, מהפכים יכולים לפגוע באיכות של התמונה מבחינת החדות שלה, בעיקר בקצוות, אולם אם משתמשים במהפכים איכותיים של יצרן העדשה, הדבר כמעט ואינו מורגש.
מכפילים יכולים לתת לכם גיוון גדול יותר בזמן הצילום
מהפכים, מאפשרים לכם להכפיל את אורך המוקד של העדשה שלכם פי 1.4 או פי 2. פירוש הדבר הוא, שאם יש לכם עדשת 300 מ"מ ואתם משתמשים במהפך עם מקדם 2 העדשה שלכם הופכת לעדשת 600 מ"מ!
טבעות הארכה, כמו מהפכים, מורכבות בין גוף המצלמה לעדשה, וביכולתן להקטין את מרחק המיקוד המינימלי, ובכך לאפשר לכם להתקרב לנושא שלכם עוד יותר. עיקר השימוש שלהן, בעת צילומי מאקרו.
ובכן, זהו פחות או יותר כל מה שתצטרכו על מנת להתחיל את דרכם בעולם הצילום. אל תבינו אותי לא נכון, אין צורך לקנות את כל הציוד אותו מניתי כאן ובטח שלא בפעם אחת. הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה זה שתוציאו אלפים של שקלים על ציוד ותתרכזו בקניית עוד ועוד ציוד ופחות ופחות תתרכזו בצילום. מצלמה אחת טובה, שתי עדשות (אפילו אחת) וחצובה הם מעל ומעבר למה שאתם צריכים כדי להתחיל לצלם.
אני מודע למחירים של הציוד, ואני באמת חושב שאין צורך לגשת לבנק ולבקש עוד משכנתא רק על מנת לקנות את הציוד אותו אתם חושבים להכרחי. פשוט זה טוב. כמובן שציוד איכותי ובכמויות הוא דבר מבורך, אבל לא תצטרכו אתו בהתחלה. גם אח"כ, איני בטוח שחלקכם ירצה לקנות חלק מהציוד המוצע בשוק. זכרו! מה שעושה את התמונה זה האדם ולא המצלמה! אף פעם אל תשכחו את זה! אז, תחשבו לפני שאתם קונים את הציוד שלכם, ענו על כל השאלות הנחוצות ומעל הכל תהנו!
אחרי הכל אם הצילום לא היה מהנה…